اجرای نمای خشک

اجرای_نما_خشک

اجرای نمای خشک

اجرای نمای خشک

اجرای نمای خشک، سبک‌ترین و یکدست‌ترین نما را به شما می‌دهد

امروزه شاهد توجه مدیران و برنامه ریزان به نوع ساختمان محل کارشان هستیم .

مدیران همواره سعی دارند محل کار را درخور شأن کاری که انجام می‌دهند آراسته کنند.

طبیعی است که توجه به‌نما در رأس کار قرار می‌گیرد همان‌طور که میدانیم نما بهترین معرف یک ساختمان است.

نما نشانگر کیفیت طراحی و دقت در اجرای ساختمان است و بر نوع فعالیت درونی دلالت می‌کند.

به همین دلیل هرچه اهمیت فعالیتی که درون ساختمان انجام می‌شود بیشتر باشد، سعی می‌شود به نمای ساختمان هم اهمیت بیشتری داده شود تا معرف جایگاه ساختمان و فعالیت درونی آن باشد.

با حرکت دنیا به سمت صنعتی شدن و بالا رفتن تقاضا برای ساختمان‌سازی، پس از رواج برج‌های بلند در قرن ۷۰ میلادی در آمریکا گرایش به سمت اجرای نمای خشک به‌صورت چشم‌گیری افزایش یافت.

در ایران هم پیرو تغییرات صنعتی، اجرای نمای خشک در دهه هفتاد خورشیدی در ایران رواج پیدا کرد و روزبه‌روز پیشرفت‌های به سزایی را شاهد هستیم.

نمای خشک

در اجرای نمای خشک برای اتصال المان‌ها به یکدیگر از ملاط استفاده نمی‌شود. برای اتصال المان‌ها از تجهیزات فلزی مانند ریل استفاده می‌شود.

لایه‌های تشکیل‌دهنده برای اجرای نمای خشک عبارت‌اند از:

عایق حرارتی: عایق حرارتی باید به‌صورت مجزا از طریق اتصال مکانیکی یا چسب به سطح زیر کار متصل شود.

چهارچوب نگه‌دارنده: جنس این چهارچوب ممکن است از چوب اشباع‌شده، فولاد یا آلومینیوم باشد. فواصل، ابعاد و نوع اتصالات به‌گونه‌ای انتخاب  می‌شود که در برابر عوامل محیطی مثل باد مقاوم باشد.

فضای خالی تهویه: اصولاً در اجرای نمای خشک برای جلوگیری از ورود رطوبت به داخل ساختمان، یک فضای خالی تهویه بین نما و عایق ایجاد می‌کنند.

مصالحی که برای اجرای نمای خشک رایج هستند عبارت‌اند از: صفحات رزین اشباع‌شده، پشم معدنی به‌شدت فشرده، الیاف سیلیکات کلسیم، ورقه‌های آلومینیوم و کاشی‌ها و آجرهایی سفالین که گستره‌ای وسیع از رنگ و بافت را در برمی‌گیرد. نمای خشک را می‌توان با اتصالات آزاد اجرا کرد که در این حالت در مقابل باران قابل تنظیم خواهد بود.

مزایای اجرای نمای خشک عبارت‌اند از:

سرعت‌بالای اجرا

در نمای خشک به دلیل استفاده از چهارچوب‌های فلزی از قبل آماده‌شده و نیز امکان آماده‌سازی نما در طبقه همکف و عدم استفاده از داربست، سرعت اجرای نما به‌صورت قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

عدم ایجاد ضایعات ساختمانی و پرت مصالح و سروصدا

نمای خشک مستقیماً بر روی سطح دیوار بدون برداشتن سطح دیوار قابل‌اجراست. درنتیجه ایجاد ضایعات و زباله‌های ساختمانی معمول به حداقل می‌رسد. همچنین میزان سروصدای تولیدی کاهش می‌یابد.

بهینه‌سازی انرژی

در اجرای نمای خشک، وجود عایق حرارتی باعث کاهش اتلاف انرژی می‌شود. از طرف دیگر به دلیل نوع لایه‌ها و چیدمان آن‌ها که باعث ایجاد فضای خالی بین نما و عایق می‌شود، انرژی مصرفی ساختمان در حالت بهینه قرار می‌گیرد.

 آسان بودن اجرای این نوع نما برای ساختمان‌های مرتفع

عدم استفاده از ملاط موجب شده اجرای این نما سریع و آسان‌تر از سایر انواع نماها صورت گیرد.

افزایش کیفیت اجرای نما

استفاده از مصالح مصرفی صنعتی در لایه‌های مختلف نمای خشک اعم از پروفیل‌های آهنی، آلومینیومی یا گالوانیزه و استیل و نیز کاهش امکان خطای انسانی در بخش‌های مختلف مثل عدم استفاده از ملاط و درنتیجه حذف درصد اختلاط ملاط، باعث افزایش کیفیت اجرای نمای خشک در مقایسه با انواع دیگر نما می‌شود.

قابلیت تعویض و تعمیر

در اجرای نما به‌صورت خشک، امکان تعویض و تعمیر المان‌ها در صورت صدمه دیدن (مثل شکستن براثر ضربه‌ی شدید) وجود دارد.

کاهش سقوط مصالح و حفظ یکدست بودن نما

در انواع نما که از مصالح متعدد با ضریب انبساط و انقباض متفاوت استفاده می‌شود، احتمال جدا شدن مصالح رویه نما از سطح زیرین وجود دارد که خطرات جبران‌ناپذیری را در صورت سقوط در پی خواهد داشت. از طرف دیگر هم جدا شدن لایه رویه نما، زیبایی نما را برهم میزند درصورتی‌که در این نوع نما به دلیل استفاده از یک نوع مصالح، رفتار مصالح در برابر تغییرات دمایی یکسان و قابل پیش‌بینی خواهد بود.

کاهش وزن ساختمان و قیمت تمام‌شده آن

عدم استفاده از ملاط باعث می‌شود بار مرده ساختمان تا حدودی ۸۰ کیلوگرم به ازای هر مترمربع از نمای ساختمان کاهش یابد که باعث مقاومت بنا در برابر نیروی زلزله و کاهش خسارات و تلفات خواهد شد. از طرف دیگر کاهش وزن ساختمان، باعث کاهش قیمت تمام‌شده ساختمان خواهد شد.

انواع اجرای نمای خشک:

اجرای نمای خشک انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع مصالح به‌کاررفته دسته‌بندی می‌شوند .

که عبارت‌اند از سنگ‌های طبیعی، سرامیک‌ها،ترمووود، پوشش‌های فلزی، اچ پی ال، شیشه، فایبر سمنت، کامپوزیت.

طبیعتاً اجرای هرکدام از پوشش‌ها نکات مخصوص به خود را دارد که توضیح آن در یک مقاله امکان‌پذیر نیست.

تیم طراحی و اجرای ما در تمامی مراحل در کنار شما خواهد بود.برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *