آب بندی نمای ساختمان

آب بندی نمای ساختمان

آب بندی نمای ساختمان :

بسیار پیش می آید که نمای ساختمان جدا از اینکه نوساز باشد یا قدیمی ساز، رطوبت بیرون ساختمان را به داخل ساختمان منتقل کند و در نتیجه دیوارهای داخلی ساختمان آسیب دیده و اگر مدت زیادی از این قضیه بگذرد رنگ دیوار و حتی وسایلی که در داخل منزل با دیوار تماس دارند را با آسیب روبرو میکند .

جدا از این اسیدی بودن آب باران در شهرهایی مانند تهران آسیب هایی جدی ای را به نماهای سنگی ، آجری و سیمانی وارد می کند که میتوان با عایق کاری و آبگریز کردن نمای ساختمان، از این آسیب ها جلوگیری کرد .

به چگونگی پیش گیری از این آسیب  هاو کاهش اتلاف انرژی در ساختمان در مقاله ای دیگر با عنوان عایق کاری نمای ساختمان خواهیم پرداخت .

 

موارد کاربرد آب بند کردن نما :

  • به منظور جلوگیری از نفوذ باران و همچنین رطوبت از آببند کردن نما استفاده میشود.
  • آببند کردن نما از نفوذ سرما و همچنین گرما در فصول مختلف به داخل ساختمان جلوگیری میکند.
  • آببند کردن نما از شوره زدگی نما جلوگیری میکند.
  • یکی از مهمترین کاربردهای آب بند کردن نما را میتوان در جلوگیری از آلودگی نما نام برد.

از مواد گوناگونی به منظور آببند کردن نمای ساختمان استفاده میشود که چسب های پلی اورتان و همچنین سیلیکون از مهمترین این مواد هستند.

چسب های مورد استفاده در آب بند کردن نما:

  • یکی از چسب هایی که مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت داشته و همچنین قابلیت رنگ خوری و سمباده پذیری بسیار خوبی دارد و در آببند کردن نما استفاده می شود، چسب پلی اورتان میباشد.
  • از چسب هایی که به منظور چسباندن قطعات شیشه به کار میرود و برای چسباندن کاشی، آلومینیوم و سرامیک نیز کاربرد دارد، چسب سیلیکون میباشد.
  • چسب های سیلیکون ویژگی و مزیتهای بسیار زیادی دارند که میتوان به مقاومت در برابر فشار، انعطاف پذیری، مناسب برای آب بند کردن نما ساختمان و همچنین جلوگیری از رشد گیاهان گوناگونی همچون قارچ ها و کپک اشاره کرد.
  • برای پر کردن درزهای مختلفی همچون فواصل میان درب و پنجره ها، چارچوب، ترک ایجاد شده در دیوارهای گچی، از چسب اکریلیک برای آب بند کردن نما استفاده میشود. البته از این نوع چسب در سطوحی همچون شیشه ای، چوبی و فلز نیز استفاده میشود.
  • چسب های اکریلیک که در درزبندی و آببند کردن نما کاربرد دارند از ویژگی هایی همچون بی بو بودن، خشک شدن سریع، مقاومت در برابر اشعه یو وی و همچنین انعطاف پذیری بالا برخوردار هستند.
  • آببند کردن نما در نماهای سیمانی، درزبندی کردن نمای کامپوزیتی، نماهای آجری، نمای کرتین وال، فریم لس و شیشه کاربرد دارد.

در کل اجرای آب بندی نمای ساختمان و آببند کردن نما امری است که حوصله و دقت زیادی را از طرف پیمانکار می طلبد، برای همین امر بهتر است با دقت بالا در انتخاب پیمانکار، تنها یکبار نمای ساختمان خود را آب بندی نمایید .

 

 

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *